Wednesday, December 19, 2012

Hu hej - efterår og julemåned

Hvor er det altså pinligt, at jeg ikke har fået opdateret denne blogspot siden sommer. Men så har jeg så mange flere oplevelser at fortælle om. Jeg føler mig så priviligeret og heldig, fordi jeg lever sådan et godt og spændende liv sammen med Mogens.

Kunstrejse i Jylland
Det var en skøn august sommer weekend, og vi kunne låne Sørens lejlighed i Århus. Vi så Aros og Olafur Eliasons geniale Panorama.


Vi gik en tur i Den Gamle By og så huset fra Hjørring, hvor Ella har boet. Vi beundrede Marselisborg og parken.

Vi spiste på den dejligste restaurant Salon Salon i Vestergade. Derefter tog vi til sjov 80`er fest i Grenå. Turen nordpå gik forbi Hvidsten Kro og St. St. Blichers Mindestue. Vi besøgte selvfølgelig familien i Blokhus og kørte ture bla. til Kirsten Kjærs Museum i Thy. Hendes portrætter inspirerede mig meget.
 


Jeg var også helt vild med Poul Anker Bechs malerier på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring. Hvor er der dog mange spændende steder i Danmark.

Ærø og Fanø

Vi var atter i år en tur på Ærø, og dennegang lykkedes det at få søster og svoger med. Vi havde det dejligt sammen med Carsten og Lone, nød deres skønne hus men også Strandhuset, hvor vi nu føler os meget hjemme. 

 
 
 
 
Hvorfor Fanø? Jeg har i mange år haft lyst til at opleve folkemusikken på Fanø, den årlige festival "Godtfolk". Vi hyggede os med Birte og Sven i deres sommerhus, og sammen var vi til mange gode musikoplevelser både i Nordby og i Sønderho. Vi var også til bal lørdag aften. Det var rigtig sjovt. Der er "højt til loftet" på Fanø og en flot natur.
 
 
 
Min maling
Jeg får stadig meget ud af at gå på malerkursus. Jeg er ingen hurtig-maler, men får færdiggjort et maleri ad gangen, som jeg bliver godt tilfreds med. Hos mig er der ingen halvfærdige, som står og venter på inspiration eller bedre tider! 
 
Det var sjovt at male Et par i blåt og rødt.
 
Her er lidt om maleriet: Da vi var i Berlin så vi en udstilling med den georgiske maler Zaza Tuschmalischvili. Her var farver og fantasi, personer, former og figurer. Jeg var helt vild med hans malerier. Et af dem gav mig inspiration til ”Et par i blåt og rødt”. Jeg lavede nogle streger og cirkler på et lærred uden at kopiere ham, og med to personer ansigt til ansigt som det centrale. Jeg valgte akryl, fordi det var så længe siden, at jeg havde brugt de farver. Jeg startede med at farvelægge felterne uden den helt store planlægning. Da jeg var færdig, kunne jeg se, at det var rædselsfuldt og uden balance. Så valgte jeg farvetoner ud fra Johannes Itten, og så blev det noget bedre. Jo flere lag der kom på, jo flottere.
 
 
Efterhånden kunne jeg også digte en historie indenfor emnet fantasy og middelalder. Et arrangeret ægteskab mellem en kedelig og hoven adelsmand og en smuk borgfrue (hun er måske en ung enke). Man kan se hendes følelser gennem den blå dragt. Det røde blod pumper i de blå hjerter, der samtidig er høje skulderpuder. Hans dragt derimod er et rødt harnisk med runde læderpåsætninger, hvor der ikke trænger følelser igennem. Hun har lagt sin venstre hånd på mandens højre skulder. Mens han har lagt sin arm beskyttende (som en båd) med en hånd på hendes venstre skulder. Det grønne æg-formede figur bagved er måske et frugtbarhedssymbol. Der er lyserød baggrund bag kvinden og lyseblå bag manden. Jeg viste maleriet til min lærer, for jeg var i tvivl om de blå og røde toner var "styret" som de skulle. Hun sagde: Den røde farve skal være kontrast til den blå. Det er de mandlige og kvindelige kræfter, der står stærkt mod hinanden. Den røde farve skal være lige så stærk som hendes læber. Men en fin komposition. Jeg kan rigtig godt lide det.
Vi fik opgaven "Street life" på kurset
Jeg tænkte nogen tid over, hvilket motiv jeg skulle vælge. En dag, hvor jeg skulle ind til byen med toget, havde jeg kameraet med. Jeg så Birkerød station som et offentligt rum og toget der om lidt kom brusende. Så jeg ventede lige til det øjeblik, hvor toget stod helt perfekt i billedet, så klik. Jeg fandt bogen af maleren Allan Otte frem og valgte et maleri, der forestiller fabriks bygninger i hvid, blåt og grønt. Jeg præsenterede læreren for ideen, og det kunne hun godt lide. Det handler altid først om tid, sted, rum. At male et fotografi er at omskrive virkeligheden. Lave foto om til flademaleri. Et maleri skal jo ikke være et malet fotografi. Der må gerne være noget fremmedgjort, anderledes, mere interessant at kigge på. Man skal bruge sin intuition og sit intellekt. Hvilken stemning vil man gerne udtrykke: tusmørke, mystik? Et maleri handler om noget meget mere end et fotografi. Man angiver stemninger og klange ved at bruge svage farver og så mange nuancer som muligt. Først blev alle linier tegnet over på lærredet, et kæmpearbejde. Da toget, perronen, linierne var malet i farver, syntes jeg at der manglede en dimension, der kunne gøre det anderledes og mere interessant. Jeg indsatte derfor en skygge af en nøgen mand, der går på perronen. Mon han skal nå toget? Vil han begå selvmord? Hvad skal han dér? Det må beskueren selv finde ud af!
 
Jeg syntes det blev et både personligt og spændende maleri.
 
"I H.C.Andersens fodspor"
Dette år har vi været på tre rejser i Spanien, alle gange på jagt efter de steder, som H.C.Andersen har været for 150 år siden. I slutningen af oktober ledede vi en grupperejse fra Malaga til Madrid. Vi var 18 personer, de fleste kendte vi rigtig godt i forvejen. Meget vellykket og sjovt. Gode hoteller, fantastiske guider, dejlige måltider med lokale vine. Hyggeligt samvær og ingen ubehagelige episoder. Det er bestemt ikke sidste gang at vi laver noget lignende. Kig på Mogens`blog, hvor der er beretninger fra turen www.poulbro.com
 
 
K + K Vandreture

Karen og jeg fortsætter med at arrangere vandreture hver måned, den sidste tur gik til Krogerup skovene. Der er mange flotte steder at vandre i området.
 
 
 
Og  så  er der Cairo..
Vi har været der i 14 dejlige dage i november. Vi føler at livet går sin vante gang til trods for urolighederne. Vores hverdag er derfor nogenlunde den samme, men det er synd for Egypten at det ser ud til at gå den forkerte vej. Vi er ikke plaget af demonstrationerne i Cairos centrum. Når vi er i lejligheden, så er vi bare hjemme. Vi læser bøger, går ture. Jeg maler på Art Cafe, hvor Khalid stadig er min maler lærer, og her er jeg altid velkommern, så snart jeg er i Maadi. Vi kommer sammen med en del venner, som vi også kendte, dengang vi boede der fast. Vi inviteres hjem hos Ismail og fru Amal samt deres tre drenge: Ahmed, Mahmoud og Mohammed.
 
Vi går ud og spiser på allle de gode restauranter og cafeer i Maadi (der er lige kommet en ny thai restuarant). Vi snakker tit med Adam, der bor i vores hus, og som spiller bas guitar i bandet "Cairokee". Hvis du lige går ind på You tube, så prøv at hør deres dejlige sang om Tahrirpladsen:
"cairokee ft aida el ayoubi ya el medan".
Adam fortalte, at de for nylig havde to udsolgte koncerter på El Sahwy med 1700 tilskuere pr. aften. Det er bare flot.
 
 
Dennegang var vi flere gange oppe på "Syveren", altså oppe på vores tagterrasse, hvorfra der er en fantastisk udsigt. Genboen bryder sig ikke om den tanke, at vi er der, men nu er vi altså lige glade, for næste gang er vi besluttet på at lave det rækværk, hvor vi har fine tegninger liggende. Det vil bare være så fedt at kunne sidde heroppe!
 
Så vi er fortsat meget glade for at være i det egyptiske, og glæder os til næste gang, som nok bliver i marts 2013.

 

No comments: