Tuesday, April 28, 2009

Udstilling af lakmalerier og fotos fra Vietnam på Christianshavn



Fra d. 22. april til d. 15. juni udstiller jeg på Statsbiblioteket/ BiblioteksCenter for Integration i SBCI`s kontortid ma-tors 9 – 16 og fre 9-14. Adr. SBCI, Ovengaden oven Vandet 58A, 3. Sal. 1415 København K. Kontaktperson: Bibliotekar Inger Østergaard (direkte tlf. 44 73 46 39). Det er i gården ved Orlogsmuseet.

Som man kan forstå er det et "lukket" sted, men der foregår en stor faglig mødeaktivitet.
Jeg laver et par rundvisninger: Det er tirsdag d. 26. maj og torsdag d. 11. juni - begge dage fra kl. 17.-18. Tilmelding senest tre dage før på mob 41 16 92 70.

Brochure til udstillingen:

Mit CV:
Udstillinger:
Danmark: ”Det sanselige Indien”- fotos, effekter og foredrag – fra 2000 til 2002. DBB- Danmarks Blindebibliotek, Avedøre Bibliotek, IBOS (Instituttet for Blinde og Svagsynede) og Birkerød Bibliotek. ”Lakmalerer og workshop” i Østerbrohuset på Kulturdag i Dansk-Vietnamesisk Forening marts 2009 sammen med Annemette Holm.
Vietnam: Fotoudstilling på Sofitel Metropole, EU-Jazzfestival 2002. Fotoudstilling på Sofitel Plaza 2003 og 2004. Exhibition of Lacquer paintings, Hanoi Fine Arts University, 2003.
Egypten: Photo Contest Exhibition, Cairo, 2007. ”Born in Egyt”, Paintings by three international artists: Kirsten Dorph Broager, Pritty Teeluck Gaffer and Sheela Karim. Galerie Toot, Cairo, 2007.
Studier: Jeg har studeret lakmaling fra 2002 til 2004 på Hanoi Fine Arts University. Fra 2004 – 2007 har jeg malet med olie og akryl hos lærer Khaled Zayton i Cairo på El Sawy Culture Centre.



Kirsten i Vietnam
Fra 2001 til 2004 boede jeg i Hanoi. Jeg var ”medfølgende hustru” til min mand, der var ansat i Danida og udstationeret for Udenrigsministeriet. Jeg fik job på Den Norske Ambassade som leder af sekretariatet, men ville også gerne noget kunstnerisk. Jeg holder meget af at fotografere og er optaget af at kunne gribe og fastholde ”øjeblikke af stor skønhed” med et kamera.
Men jeg elsker også farver og har altid haft lyst til at male. Derfor meldte jeg mig til lakmaling på Kunstakademiet på et specielt maleværksted for udlændinge og blev en del af en stor gruppe på ca. tredve kvinder og mænd fra hele verden. Det var et åbent, afslappet og inspirerende miljø med en god blanding af trænede kunstnere og nybegyndere – men alle lige lykkelige for muligheden af dette fristed.
Denne udstilling på Bibliotekscenter for Integration skulle meget gerne vise, hvor meget Vietnam og vietnameserne har inspireret mig.

Om lakmaleri
Brugen af lak som teknik er flere tusind år gammel og stammer oprindelig fra Kina, hvor man brugte lak til at gøre ting vandtæt. Lakkunst, i betydningen at dekorere ting, er lige så gammel, men lakmaleriet kom til Vietnam i 1400-tallet.
Lakkunstformen som den kendes i dagens Vietnam startede med franskmændenes introduktion af vestlig maleteknik på Ecole des Beaux Arts d`Indochine i 1925. Kombinationen af vestlig maleteknik med den traditionelle lak-teknik gav stødet til dannelsen af en helt ny kunstform. Specielt da japanske kunstnere blev inviteret til Hanoi Academy of Fine Arts i 1930`erne for at inspirere de studerende, udviklede det sig i en helt ny retning. Fra 1980 har unge vietnamesiske kunstnere revolutioneret den gamle lakkunstform og placeret lakmaleriet i en ny og spændende sammenhæng.
Hvad er lakmaleri?
Selve laksubstansen er harpiks fra en speciel træsort. Et lakmaleri laves på en sort lakplade, der er en træplade præpareret med adskillige lag lak.
 Lakpladen males med lak, ofte i 8-10 lag.
 Farver, æggeskal, guld- og sølvblade, perlemor, mudder, savsmuld og andet kan blandes i lakken og /eller lægges mellem lagene.
 For hvert lag tørres og hærdes laklaget.
 Derefter sliber man let, hvorved de tidligere malede/indlagte lag kommer til syne. Det er ved slibeprocessen, at det kunstneriske fremstår. Teknikken er helt modsat olie og acryl, hvor man bygger op lag på lag. I lakmaleriet sliber man ned for at få nye farver og former til at fremstå.
 Når maleriet er færdigt, så poleres eller lakeres hele overfladen, som derefter fremtræder smuk, skinnende og holdbar. Fremstillingen af et lakmaleri kan være en process, der tager flere måneder, derfor arbejder man på flere malerier adgangen. Det kræver stor tålmodighed at være lakmaler.

1 comment:

Anonymous said...

Tak for en interessant blog